Judo

Judo on maailman levinnein ja harrastajamääriltään suurin kamppailulaji. Kansainväliseen judoliittoon (IJF) kuuluu 174 jäsenmaata. Euroopassa lajia harrastaa yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa seuroja on 129 ja harrastajia niissä yhteensä n. 15000.

Judo syntyi 1880-luvulla, kun lajin kehittäjä Jigoro Kano muokkasi vanhoista japanilaista taistelutaidoista liikuntamuodon, jossa vastustajaa vahingoittamatta voitiin kilpailla. Suomessa judotoiminta alkoi 1954. Suomen Judoliitto ry perustettiin vuonna 1958. Olympialajiksi judo valittiin 1964.

Kilpajudo

Kilpailtaessa saadaan parhaiten selville toimivatko harjoitellut tekniikat ja itsehillintä myös tositilanteessa. Judo-ottelussa pyrkimyksenä on heittää vastustaja selälleen mahdollisimman suurella voimalla. Täydellisesti onnistunut heitto päättää ottelun ipponiin. Ottelun voi ratkaista myös kuristamalla tai tekemällä käsilukon, jolloin vastustaja antautuu. Myös 25 sekuntia kestänyt sidonta tuo voiton. Lyhemmän aikaa kestäneet sidonnat ja osittain onnistuneet heitot tuovat pisteitä, joilla ottelu ratkaistaan ellei kumpikaan ottelijoista suorita ipponia.

Judossa järjestetään kilpailuja miehille, naisille, junioreille ja ikämiehille. Tavallisten ottelujen lisäksi on olemassa myös mattojudo- ja katakilpailuja. Katakilpailuissa esitellään muodollisia liikesarjoja, jotka arvostellaan. Katassa voi harjoitella turvallisesti myös vaarallisempia ja kilpailuissa kiellettyjä liikkeitä, kuten lyöntejä, potkuja ja polvilukkoja. Kilpajudoon erikoistuva voi asettaa tavoitteensa aina olympiamitaleille saakka. Mestarilta vaaditaan hyvää tekniikkaa, fysiikkaa ja henkistä kanttia.

Judossa voit kilpailla myös itsesi kanssa

Judossa ketään ei pudoteta joukosta. Käytössä olevan vyöjärjestelmän ansiosta voit kilpailla itsesi kanssa ja tavoitella ylintä eli mustaa vyötä. Harjoittelu aloitetaan valkoisella vyöllä ja sen jälkeen tulevat järjestyksessä keltainen, oranssi, vihreä, sininen, ruskea ja musta. Mustissa vöissä on eri asteita, joita kutsutaan daneiksi. Korkein arvo on 10 dan. Suomessa korkein saavutettu vyöaste on 6 dan. Kaikki Suomessa myönnetyt dan-arvot rekisteröidään Japanissa Kodokan-instituutissa, jonka jäseniksi suomalaiset danit näin tulevat. Pidemmän aikaa judoa harrastettaessa siitä tulee helposti myös elämäntapa. Hyvä judoka osaa käyttäytyä, hillitsee ja hallitsee niin mielensä kuin kehonsa. Tästä on hyötyä myös jokapäiväisessä elämässä

Judo on edullista

Judoa ei voi pitkään harjoitella ilman judogia eli judopukua. Ensimmäisissä harjoituksissa voi toki kuntoilla ja harjoitella kaatumista myös verryttelyasussa. Judopuku maksaa muutamasta satasesta ylöspäin riippuen siitä, onko kyseessä tavallinen harjoituspuku vai laadukas kilpajudogi. Matolla eli tatamilla liikutaan paljain jaloin, mutta pukuhuoneen ja tatamin välillä käytetään varvastossuja. Muita "välineitä" ei tarvita. Judo aloitetaan suorittamalla kolmen kuukauden peruskurssi. Kurssin jälkeen voit harjoitella judoa käytännöllisesti katsoen rajattomasti. Jäsenmaksut ovat seurakohtaisia. Muutaman satasen vuosijäsenmaksulle saat ohjattua opetusta useana päivänä viikossa ympäri vuoden. Jäsenenä olet myös tervetullut ilman eri maksua minkä tahansa seuran harjoituksiin. Jokainen Suomen judoliiton jäsenseuraan kuuluva saa kuusi kertaa vuodessa ilmestyvän Ippon-lehden.

Hinnat

Jäsenmaksut ja kurssihinnat 01.08.2023-31.07.2024

Jäsenmaksut* hinta/kausi

Jäsenmaksu judo 180 € karate 180 €, jäsenmaksuun ei sisälly vakuutusta eikä judo/Karateliiton jäsenyyttä.

Muksujudo, alle 7 vuotta 180 € ei sisällä vakuutusta eikä liittolisenssiä

Liittolisenssit ja vakuutukset hankitaan Suomisport järjestelmän kautta, kirjautumisen jälkeen. Liittolisenssi oikeuttaa ottamaan osaa liiton koulutuksiin, kilpailuihin ja vyökokeisiin.

vierasseuralaisilta harjoittelumaksu 100,00 € Koko vuosi

Graduointimaksut